talks

  • Fernández Fuertes, R., E. Álvarez de la Fuente, S. Mujicinovic and T. Gómez Carrero. 2024. Acquisición y procesamiento bilingüe: de la teoría a los datos. Universidad de Valladolid, campus de Segovia, ALES Lab (Spain)
  • Fernández Fuertes, R. 2024. Instruction in the spotlight: child L2 English noun-noun production. Workshop Acquisition advantages in multilingual learners: theoretically- and empirically-based studies of the multilingual advantage and its use in society. Bergische Universität Wuppertal (Germany)
  • Fernández Fuertes, R.  2024. Catching bilingual children’s eyes: language on the move!. Bergische Universität Wuppertal (Germany)
  • Fernández Fuertes, R. 2024. Codeswitching as a window to explore how simultaneous bilingual children’s two grammars interact. Universität Hamburg (Germany)
  • Fernández Fuertes, R. and J.M. Liceras. 2024. Bilingualism as a first language: ‘who is who’. Second Language Studies Research Group at the Department of Spanish and Portuguese. University of Texas at Austin (USA)
  • Fernández Fuertes, R. Mujcinovic, S., E. Álvarez de la Fuente, Q. Yuan, T. Gómez Carrero and E. Gómez Garzarán. 2024. English as a heritage language in Spain: an analysis of the bilingual child’s internal grammar. Workshop on bilingualism with minority languages, Universitat Pompeu Fabra (Spain)
  • Fernández Fuertes, R., T. Gómez Carrero, E. Álvarez de la Fuente and S. Mujcinovic. 2024. Los milisegundos del cerebro en slowmo: análisis del lenguaje desde las profundidades. II Jornadas de Humanidades Digitales e Intelingencia Artificial. Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Valladolid (Spain)
  • Fernández Fuertes, R. 2023. “Review of “Prenatal experience with language shapes the brain” (Mariani et al. 2023)”. Colaboración con Science Media Centre (Spain)
  • Fernández Fuertes, R. and J.M. Liceras. 2023. Formal linguistics and bilingualism: the ‘two in one’ paradox and the psychological reality of lexical transparency. Universitat Pompeu Fabra, grupo ALLENCAM (Spain)
  • Fernández Fuertes, R. 2023. Does input manipulation lead to acceleration effects in second language English instruction? University of Ottawa, Canadian Centre for Studies and Research in Bilingualism and Language Planning (CCERBAL) and Official Languages and Bilingualism Institute (OLBI) (Canada)
  • Fernández Fuertes, R. and J.M. Liceras. 2023. A formal linguistic approach to the bilingual advantage: revisiting the “two-in-one” paradox. University of Toronto (Canada)
  • Fernández Fuertes, R., T. Gómez Carrero, E. Álvarez de la Fuente and S. Mujcinovic. 2023. Cómo juega el cerebro con dos lenguas… let’s play! Semana de la ciencia en Castilla y León. UVadivulga (Unidad de Cultura Científica Universidad de Valladolid) (Spain)
  • Fernández Fuertes, R., E. Álvarez de la Fuente, T. Gómez Carrero and S. Mujcinovic. 2023. Tecnología y lenguaje: cómo contribuir a hacer visible lo invisible. Jornada de Humanidades Digitales. Facultad de Filosofía y Letras, Universidad de Valladolid (Spain)
  • Fernández Fuertes, R. 2023. Bilingualism from the outside and from the inside. University of Gibraltar & Gibraltar Cultural Services, John Mackintosh Hall (Gibraltar, UK)
  • Fernández Fuertes, R. 2022. What does it mean to be bilingual? Myth and science. University of Gibraltar & Gibraltar Cultural Services, John Mackintosh Hall (Gibraltar, UK)
  • Fernández Fuertes, R., E. Álvarez de la Fuente, T. Gómez Carrero and S. Mujcinovic. 2021. Lo que tus ojos nos dicen sobre el lenguaje. Semana de la ciencia en Castilla y León. Parque Científico de la Universidad de Valladolid and Fundación Universidades y Enseñanzas Superiores de Castilla y León (Valladolid, Spain)
  • Fernández Fuertes, R. 2021. Una cuestión de matemáticas: 1 persona, 2 lenguas. Bilingüismo: ciencia, educación y sociedad. Bilingualism Matters UGR and Memory and Language Research Group (Universidad de Granada, Spain)
  • Fernández Fuertes, R. 2019. Una persona, dos lenguas. La adquisición de una segunda lengua a debate. CEIP Pedro Gómez Bosque (Valladolid, Spain)
  • Fernández Fuertes, R. 2018. Qué nos dice la evidencia empírica. Análisis del nuevo modelo de plurilingüismo en Castilla y León. Central Sindical Independiente y de Funcionarios (Segovia, Spain)
  • Fernández Fuertes, R. 2016. El bilingüismo se demuestra … hablando, investigando, enseñando. Colegio Internacional de Valladolid (Spain)
  • Fernández Fuertes, R. and E. Álvarez de la Fuente. 2010. Qué es ser bilingüe y cómo aprenden los bilingües. Colegio Internacional de Valladolid (Spain)
  • Fernández Fuertes, R. 2008. La investigación en bilingüismo y la enseñanza bilingüe. Colegio Internacional de Valladolid (Spain)
  • Fernández Fuertes, R., E. Álvarez de la Fuente, S. Muñiz Fernández and M.I. Parrado Román. 2008. La recogida de datos de niños bilingües inglés-español: actitudes y enfoques de aplicación docente en el aula bilingüe. Seminario sobre el acercamiento entre investigación y docencia: los programas bilingües en Primaria y Secundaria. Colegio San Juan Bautista de La Salle (Valladolid, Spain)
  • Crespo Allué, M.J., R. Fernández Fuertes and E. González-Cascos. 2008. El marco teórico de la enseñanza y aprendizaje de las lenguas extranjeras y de los sistemas escolares bilingües. Consejo Escolar de Castilla y León (Ciudad Rodrigo, Spain)
  • Fernández Fuertes, R., E. Álvarez de la Fuente and S. Muñiz Fernández. 2004. Aprendiendo inglés y español: we want to learn jugando. La audiencia imaginaria. IES Ribera de Castilla (Valladolid, Spain)

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